Teimme tänään kaupat Kannustalon Lato 119 muunnosmallista. Toki tässä on vielä pari mutkaa matkassa, rahoituksen varmistuminen ja oman asunnon myynti suurimpina. Mutta silti, mahtava tunne.

Miten me päädyimme latoon? Tämä onkin mielenkiintoinen ajatuskulku. Minä olen aina haaveillut asuvani vanhassa, siis todella vanhassa puutalossa. Tämä haave koki pienoisen kolauksen kun muutin Rovaniemelle ja tajusin että täällä ei sodan jäljiltä kovin montaa taloa pystyyn jäänyt. Oli siis ryhdyttävä haaveilemaan jostain muusta tai muutettava muualle. Seuraava haave oli tämä:

Ainola

Kun reilu kaksi vuotta sitten löysimme tontin, tulimme siihen tulokseen, että rinnetalo olisi siihen paras ratkaisu. Silloin suunnittelimme mm. Rinneversiota Vihervaarasta.

Vihervaara

Rakentaminen kuitenkin lykkääntyi erinäisistä syistä ja mieli ehti muuttua moneen kertaan. Ehkä sittenkin joku loivan rinteen ratkaisu, kun ei se tonttikaan niin jyrkkä ole. Tai moderni talo murretulla pulpettikatolla

Hailuoto

tai jos sittenkin moderni pulpettikattoinen hirsitalo.

Hirsitalo

Ja ehdottomasti yhteen kerrokseen, kellari maksaa ekstraa ja ei se kuitenkaan ehkä lapsi- ja koiraperheessä ole niin kätevää jos sisäänkäynti on eri kerroksessa kuin asuintilat.

Jossain vaiheessa minun mielessäni alkoi pyöriä ajatus Ladosta.

Lato

Mies ei ihan ajatukselle lämmennyt, mutta täystyrmäystäkään ei tullut. Asuntomessuilla käydessa lato alkoi näyttää jo houkuttelevalta vaihtoehdolta molempien silmissä, mutta se oli vain yksi kolmesta vaihtoehdosta. Ja silloinkin mielessä oli muuttovalmis 121. Ja sitten kolahti. En ymmärrä miten tämä oli jäänyt aiemmin huomaamatta. Olimme etsineet pohjaratkaisua, jossa neliöt olisi käytetty tehokkaasti. N. 120 neliötä, kolme makuuhuonetta ja neliöitä satsattu mieluummin yhteisiin tiloihin kuin makuuhuoneisiin, käytäviin tai kodinhoitohuoneeseen. Pienellä neliöiden lisäyksellä saimme ujutettua pohjaan toisen vessan ja osaa pohjasta kääntämällä suunnitelma oli valmis! Lopullisen pohjakuvan laitan esille myöhemmin, kun sen saamme. Tässä kuitenkin pohja, josta lähdimme suunnittelemaan:

Lato 119